Як починати слухати музику з дитиною

Величезний вплив музики
Величезний вплив музики

Шановні батьки! Якщо Ви хочете, щоб серце Вашої дитини прагнуло до Добра, Краси, Людяності, спробуйте навчити її любити і розуміти музику! Вчіть її, навчайтеся разом з нею! Фахівці з різних галузей дошкільної психології, педагогіки мистецтва радять починати займатися музикою мамам ще у період вагітності, а продовжувати, коли дитина народиться. Прихильники раннього виховання мистецтвом переконують, що музика має величезний естетичний впливу на психіку дитини, її позитивний та гарний настрій. 


Родинна фонотека
Родинна фонотека

Обов'язковою умовою для формування естетичного музичного смаку має бути сформована родинна фонотека. До неї мають входити: записи класичної музики на фоні звуків природи - шуму струмка, моря, звуків лесу, спів пташок, пісні з улюблених мультфільмів, казки, колискові, український дитячий фольклор. Слухаючи музику разом з дитиною, ви переконаєтеся що зникає стурбованість дитини, її тривога, вона заспокоюється і розслаблюється.


Поради фахівців
Поради фахівців

Можливо, декілька порад фахівців музичного мистецтва допоможуть Вам і Вашій дитині ввійти в великий та чудовий світ музики.

1. Пам'ятайте про те, що музичний твір треба слухати уважно. Музика завжди віддячить слухача, даруючи нові почуття, новий настрій.

2. Починати слухання треба з маленьких творів.

Це може бути вокальна музика (музика для голосу), або інструментальна (яка виконується на різних інструментах). Прислухайтеся до звуків, постарайтеся почути і розрізнити динамічні відтінки музичної мови.

3. Повертатися до прослуховування вже знайомих творів.

6. Постарайтеся зробити слухання музики систематичними, відводьте для цього певний час.

7. Дуже корисно слухати одні й ті ж самі твори у виконанні різних солістів та колективів.

Школа почуттів
Школа почуттів

Музика сприяє активізації пізнавальної й розумової діяльності. Діти багато про що дізнаються, уважно слухаючи музику.

Але найголовніше - це «школа почуттів», що формується завдяки особливій властивості музики: викликати співпереживання слухачів.

Виховуючи маля, розвиваючи здібності, збагачуючи духовно, знайомлячи і зі складнішими творами, ви відкриваєте перед ними ще один шлях збагачення їхнього музичного досвіду.



Забавлянки, які задіюють різні частини тіла

Вечірній шлях до колискової

Батьки майже на увесь день розлучаються зі своєю дитиною, коли йдуть на роботу. Часу набутися разом увечері - обмаль, і це гостро відчуває малеча. Як компенсувати нестачу та вибудувати комфортне родинне спілкування від зустрічі в садку й до вечірнього ритуалу засинання?

Правило перших трьох хвилин

Вечірня зустріч дитини із батьками має бути значущою. Підкресліть її важливість. Малюкові потрібні щирі емоції, він за день став спраглим до обіймів рідних, їхніх голосів, пестощів, усмішок.


Психолог Наталія Сиротич радить скористатися «правилом перших трьох хвилин» - завжди зустрічати дитину з такою радістю, наче побачили ліпшого друга вперше за багато років. І не важливо, повернулися ви з магазину, куди вибігали на хвилинку, чи після довгого робочого дня.
Зазвичай, усе, чим хоче поділитися дитина, вона «видає» у перші хвилини зустрічі. Не змарнуйте цей час.

Зверніть увагу, як батьки зустрічаються зі своїми дітьми. Дорослі, які інтуїтивно виконують «правило перших трьох хвилин», одразу помітні. Вони присідають, щоб мати контакт із дитиною «очі в очі», обнімають та говорять, що скучили.

Для чого це потрібно? Дитина відчуває свою особистісну вагу, любов рідних. Добре, коли від перших днів її народження в родині панувала атмосфера бондингу(від англ. bond - зв'язок) - інтуїтивного зв'язку між матір'ю або іншими близькими людьми та дитиною, що не обмежується інстинктом. Це здатність розуміти, вгадувати і навіть передбачати бажання свого малюка. І формується вона не одразу, а з сукупності дрібниць, які стають традицією: дотиків шкіра до шкіри, контактів на рівні очей, неспішних діалогів, спільних веселощів, та інших сімейних «фішок», що кожна родина встановлює для себе. Але чи не єдиним спільним для всіх є ритуал засинання дитини. Споконвіку його супроводжували співом колискових.

«Котику сіренький» у сучасному світі

Про цінність колискових написано багато. Мелодії, які нам співали на ніч, - яскраві спогади дитинства. І справа не лише в тому, що колискова сама собою є художнім твором, до якого залучають змалку день у день. У ній - цілий всесвіт. Найперше, це голос мами. Має вона вокальні здібності чи ні, для дитини її голос найприємніший. По-друге, колискова будується на простих ритмах і мотивах. Вони повторюються раз за разом, ніби мантра. Це створює атмосферу передбаченості, а отже спокою й рівноваги: світло вимкнене, тепла рука дорослого поруч, мелодія лине й озивається в серці - у ній закладені щирі побажання гарного дитинства, радісної долі. Вона - своєрідна молитва, а мамина молитва має потужну силу. І скільки б її не повторювали, не набридає.

Колись було заведено співати коликових. Сучасні мами не можуть цим похизуватися. Навряд чи хтось самотужки почне раптом вивчати пісні, якщо раніше цього не робив.

Колискова працює ліпше новітніх методик раннього розвитку. Дитині важливіше бути під куполом любові й затишку. А його найліпше передавати через колисанку, спільне заспокоєння та поринання в сон.

Якщо зовсім немає практики, можна спочатку вмикати готовий аудіозапис, підспівувати за голосом, який веде мелодію. Поступово потреба звукової підтримки відпаде. Головне, робити це щиро, адже дитина відчуває фальш. Перевірте, чи дієві ваші вправляння: за певний час підгляньте за дитиною, може вона вже присипляє ведмедиків, мугикаючи знайомі мелодії? Якщо так, ви відновили «закон природи» у своїй сім'ї, тож він житиме в майбутньому. Колискові будуть інші, але не це важливо. Головне, що вони будуть.



«7 вправ на розвиток концентрації та переключення уваги» 

1. Застигни

Вмикаємо музику та показує дітям рухи. Спочатку ноги в сторони, потім разом, відтак підстрибнути й зробити сплеск над головою, далі долонями торкнутися стегон. Діти мають виконувати ці рухи під музику в чіткій послідовності. Потім педагог ставить музику на паузу, а діти мають застигнути в позі, на якій вона закінчилася. У всіх учасників під час паузи мають бути однакові пози. Якщо комусь це не вдалося, він вибуває.

2. Хто найуважніший

Читаємо уривок казки з помилками, змінює слова. Діти, які чують неправильне слово, піднімають сигнальні картки. Робимо паузу, а діти виправляють помилку. Відтак він продовжує читати.

Варіант: Ішов дід густим (літом) і загубив рукавичку. Ось біжить (миска). Побачила рукавичку та й каже: «Тут я буду (шити)!» Коли це плигає (шапка) та й питає: «А хто тут живе?»

- Миска. А ти хто?

- Шапка. Пусти й мене (шити)!

- Заходь.


3. Не пропусти професію

Діти стають кружка і уважно слухають слова, які називає педагог. Якщо з-поміж слів є назви професій, діти мають підстрибнути на місці.

Варіанти: лампа, водій, механік, липа, програміст, яблуко, кіт, архітектор, олівець, будівельник, гроза, обруч, столяр, папуга, пекар, аркуш, учитель, сіно, терпіння, кондитер, окуляри, річка, продавець, зошит, перукар, фантазія, морозиво, ветеринар, ложка, пташка, лікар, вогонь, бабка, касир, чайник, фотограф, метелик, музикант, пиріг.

4. Будь уважним

Педагог називає дітям слова. Вони мають плеснути в долоні, щойно почують назву тварини.

Варіанти: шафа, собака, кінь, ліжко, кіт, потяг, горобець, машина, ворона, книжка, корова, коза, сонце, квіти, ведмідь, заєць.

5. Заборонений рух

Діти стоять обличчям до педагога й повторюють рухи, які він показує. Потім він обирає один рух, який не можна виконувати. Той, хто повторить заборонений рух, вибуває.

6. Чарівне слово

Діти стають кружка. Педагог пояснює дітям, що він буде показувати різні рухи, а вони мають їх повторювати, тільки коли він додасть «будь ласка». Якщо педагог після певних рухів не скаже «будь ласка», діти не мають повторювати рухи. Діти, які помиляються, вибувають.

7. Чотири стихії

Педагог домовляється з дітьми, що слово, яке він вимовляє, слід супроводжувати певним рухом. Коли називає слово «земля», діти мають опустити руки вниз, «вода» - витягнути руки вперед, «повітря» - підняти руки вгору, «вогонь» - робити обертальні рухи витягнутими вперед руками. Діти, які помиляються, вибувають.


Ситуація успіху - трамплін до самовираження дитини


Позитивні емоції стимулюють пізнавальну активність. Одна з таких емоцій - відчуття успіху. Поясніть дитині, що успіх обовʼязково прийде, якщо докласти певних зусиль, адже задарма у житті нічого не дається. Успіх - це не везіння, а результат розвитку та активних дій, які поступово наближають до мети.

Ситуації успіху для дітей на занятті створює педагог: заохочує їхній розвиток, прокладає доріжку до успішного результату діяльності, допомагає відчути радість. Якщо дитина неодноразово переживає такі відчуття, то вивільняє свої приховані можливості, реалізує духовні сили, творчий потенціал 



«Зміцнюємо здоров'я музикою» 

Зміцнюємо здоров'я на музичних заняттях

У народі кажуть: «Доки здоров'я служить, чоловік не тужить». Основи здоров'я закладають у період раннього та дошкільного дитинства. 

Співаємо - легені розвиваємо

Жодне музичне заняття не обходиться без співу. Однак попри розвиток вокальних навичок, зробімо акцент і на тому, яку користь здоров'ю приносить цей вид діяльності. Голос - це своєрідний індикатор гарного самопочуття людини: хто має сильний голос, у того зазвичай міцне здоров'я.

Учені встановили: спів не лише приносить задоволення, а й знімає біль. Під час співу в мозку людини виробляються особливі хімічні сполуки, які викликають відчуття радості й заспокоєння. В організм надходить багато кисню, а це покращує кровообіг, нормалізує серцебиття і знижує артеріальний тиск, поліпшує вентиляцію легень.

Аби не зруйнувати всі названі плюси для здоров'я, музичний керівник має брати до уваги невеликий діапазон голосів дошкільників. У той чи той віковий період доцільні мелодії у межах відповідного діапазону:

  • 2-3 роки - мі-сі першої октави;
  • 4 роки - ре-сі першої октави;
  • 5 років - ре першої октави - до другої октави;
  • 6 років - ре першої октави - ре другої октави.

Найбільш легкі, природні, так звані примарні звуки утворюються в дітей під час тихого співу в середньому регістрі фа-сі першої октави. Звук до першої октави зазвичай у дошкільників звучить напружено, тож його не потрібно давати співати.

При доборі репертуару потрібно враховувати не лише вікові, а й фізіологічні можливості конкретних дітей, щоб не завдати шкоди їхнім голосовим зв'язкам. Звісно, варто стежити за тим, аби діти не кричали, не форсували звук під час співу.

Валеологічні співаночки

Починаю свої музичні заняття з валеологічних співаночок, що мають нескладні тексти й мелодію на звуках мажорної гами. Вони поліпшують настрій, задають позитивний тон заняттю, готують голос до співу.

Співаночки можна супроводжувати самомасажем біологічно активних зон обличчя та шиї, ритмічними рухами, жестикулюванням. Наприклад:

Добрий день, ручки! (діти роблять три оплески)
Добрий день, ніжки! (тричі тупають)
Добрий день, вушка! (тричі смикають себе за вушка)
Добрий день, щічки! (тричі натискають на надуті щічки, щоб вони здувалися)
Добрий день, губки! (тричі шлють повітряні поцілунки)
Добрий день носик! (тричі торкаються носика)
Добрий день, друзі! (махають «привіт»)

Вокалотерапія, або Цілющі звуки

Вправи з вокалотерапії активують роботу м'язів голосового апарату, а це шлях до міцного здоров'я без застосування ліків. Так, вокалізація звуків:

  • [а-а-а] - стимулює роботу легенів, трахеї, гортані;
  • [і-і-і] - активізує діяльність щитоподібної залози, корисна під час лікування ангіни, поліпшує зір і слух;
  • [у-у-у] - підсилює функцію дихальних центрів мозку та центра мовлення, усуває слабкість, млявість та корисна для лікування захворювань органів слуху;
  • [м-м-м] із закритим ротом - позбавляє психічної втоми.

Такі приспівування доречно використовувати як сигнал перед зміною виду діяльності на музичному занятті.

Дихальна гімнастика

Дихальна гімнастика позитивно впливає на обмінні процеси, що важливо для кровопостачання, а також сприяє відновленню центральної нервової системи та виправляє порушення носового дихання. На заняттях використовую елементи дихальної гімнастики Олександри Стрєльнікової та дихально-звукової гімнастики Рудольфа Бройса (Rudolf Breuss). Наприклад:

Кулька повітряна, ти - неслухняна! (піднімають руки вгору - вдих)
Як відв'залася й вгору помчала?
Швидко, кулько, схаменися (повільно видихають та опускають руки зі звуком «ш-ш-ш-ш»)
І до мене повернися!
Ось господиня с базару прийшла, (піднімають руки вгору - вдих)
Ось господиня у дім принесла:
Моркву, капусту, буряк і горох, (затримують дихання)
цибульку й петрушку...
О-о-о-х-х!(повільно видихають, опускають рухи та нахиляються)

У пригоді також стають вправи для розвитку діафрагмально-черевного дихання, тренування узгодженої роботи дихальної, голосової та артикуляційної систем
(Додаток 1).

Додаток 1

Дихальні прави

Долоньки

Станьте прямо, зігніть руки в ліктях, опустивши їх, і «покажіть долоні глядачеві» - «поза екстрасенса». Робіть голосні, короткі, ритмічні вдихи носом і одночасно стискайте долоні в кулаки (хапальні рухи). Підряд зробіть 4 різких ритмічних вдихи носом. Потім руки опустіть і відпочиньте 3-4 секунди - пауза. Зробіть ще 4 коротких гучних вдихи, і знову пауза. Пам'ятайте! Активний вдих носом - пасивний нечутний видих через рот. Плечі в момент вдиху нерухомі.

Вправу можна робити стоячи, сидячи і лежачи.

Віджимання

Станьте прямо, кисті рук стисніть у кулаки і притисніть до живота на рівні пояса. У момент вдиху різко штовхайте кулаки вниз до підлоги, немов віджимаючись від неї: плечі напружені, руки прямі, тягнуться до підлоги. Потім кисті рук повертайте у вихідне положення на рівень поясу. Плечі розслаблені - видих «пішов». Вище пояса кисті рук не піднімайте. Зробіть поспіль 8 вдихів-рухів. Потім відпочинок 3-4 секунди і знову 8 вдихів-рухів.

Вправу можна робити стоячи, сидячи і лежачи.

Насос

Станьте прямо, ноги трохи вужче ширини плечей, руки вздовж тулуба. Зробіть легкий уклін (руками тягнутися до підлоги, але не торкатися її) і одночасно - гучний і короткий вдих носом у другій половині поклону. Вдих має скінчитися разом із поклоном. Злегка підведіться, але не випрямляйтеся, знову зробіть уклін і короткий гучний вдих «з підлоги». Візьміть до рук згорнуту газету або паличку і уявіть, що накачуєте шину автомобіля. Поклони робіть ритмічно й легко, низько не схиляйтеся, досить поклону в пояс. Спина кругла, а не пряма, голова опущена. Пам'ятайте! «Накачувати шину» потрібно в темпоритмі стройового кроку.

Вправу можна робити стоячи і сидячи.

Тіло розминаємо - м'язи укріпляємо

Найулюбленіше заняття моїх вихованців - музично-ритмічні рухи. Завдяки ним діти позбавляються незграбності, надмірної сором'язливості, розвивають м'язи, виправляють поставу. Багато вправ винятково танцювальні, і їхній тон задає музичний супровід. Коли систематично залучати дітей до танців, удосконалюється їхня серцево-судинна й дихальна системи.

Пам'ятайте, що важливіша якість виконання, а не складність рухів!

Окрім танців, оздоровлювальний вплив мають і значно «мініатюрніші» форми музично-ритмічних рухів, як-от пальчикова гімнастика, самомасаж, танцювально-ігрова гімнастика, ритмопластика тощо. Зупинимося на деяких технологіях детальніше.

Пальчикові та жестові ігри

Пальчикові та жестові ігри цікаві й нетривалі: 1,5-2 хв. Їх легко запам'ятати, наслідуючи рухи дорослого. Наприклад:

На городі огірочки переплутали рядочки, (кладуть ліву руку долонькою угору, зверху на неї - праву долоньку)
Поховались хтозна-де, і не кожен їх знайде. (совають долоньки вперед - назад, імітуючи, як ростуть та ховаються у листі огірочки)

Ігри дають змогу розминати, масажувати пальці та долоні й у такий спосіб сприятливо впливають на всі внутрішні органи. Пальчикові ігри поліпшують якість координації пальців рук, готують руку до малювання, письма.

Запропонуйте дітям такі ігри, щоб відпочити під час малорухливих видів діяльності, наприклад слухання музики. На музичних заняттях пальчикові ігри проводимо також під час розспівування та співів. Одночасно застосовуємо яскраві ілюстрації, іграшки, ляльки-рукавички тощо.

Ігровий масаж Іосіро Цуцумі

Пропонуємо дітям масаж певних частин тіла за допомогою погладжування, розминання, розтирання та легких постукувань. Вправи ефективніші, якщо дитина розмовляє зі своїм тілом, робить йому компліменти: «Мої улюблені ручки», «Який чудовий носик!».

Особливо концентруємося на масажі пальців і долонь, зокрема:

  • розтираємо кожен пальчик від основи до кінчика;
  • масажуємо долоні камінними, металевими або скляними кульками;
  • качаємо між долонями волоські горіхи;
  • пропускаємо шестигранний олівець між одним і двома -трьома пальцями.

Такий масаж бажано супроводжувати веселими римовками.

Самомасаж за системою Алли Уманської

Це одна з найефективніших методик зміцнення здоров'я без вікових обмежень, що передбачає вплив на дев'ять біоточок організму. Насправді, глибоко в концепцію методики з дітьми не заглиблюємося, а застосовуємо сам принцип. Самомасаж певної частини тіла позитивно впливає на весь організм. На музичних заняттях діти можуть робити масаж одне одному:

Ми капусту січемо, рубаємо, (стукають по спині ребром долоні)
А морквинку тремо, тремо. (гладять спину пальцями вгору - вниз)
Ми капусту солимо, солимо, («бігають» пальчиками по спині)
Ми капусту чавимо, чавимо, (імітують рухи)
Сік капустяний п'ємо, п'ємо. (гладять спину)

Ритмопластика та психогімнастика

У ритмопластиці фізичне та музичне виховання взаємопов'язані: розвивається опорно-руховий апарат, формується правильна постава, функціонально вдосконалюються органи дихання, кровообігу, серцево-судинної й нервової систем, поліпшується емоційне вираження рухів під музику, розкутість та творчість у рухах.

Психогімнастика призначена для розвитку в дітей навичок концентрації, пластики та координації рухів. Вправи психогімнастики супроводжують текстом і музикою, допомагаючи дітям краще уявити певний образ та втілити його. Такі вправи створюють позитивний настрій, усувають психологічне напруження, позбавляють утоми. Під час психогімнастики діти вивчають різні емоції та вчаться керувати ними*. 


У злагоді з собою: як опановувати бурхливі емоції

Відстежуйте автоматичні реакції

Бурхливі емоції напряму пов'язані з нашим відчуттям безпеки й небезпеки. Вони є складником автоматичної системи самозахисту людини, за яку відповідає наш нижній мозок - найдавніша, «рептильна» частина мозку. Як і сотні тисяч років тому, саме нижній мозок людини першим сприймає чуттєву інформацію із зовнішнього світу, аби миттєво вирішити - чи немає навколо загрози, від якої треба негайно рятуватися? І якщо треба, то в який спосіб?

Наш організм віддавна виробив три основні способи реагування на небезпеку: битися, тікати або завмерти й удати неживий предмет. В англійській мові цю систему самозахисту позначають скороченням FFF або F3, тобто fight (бийся) - flight (тікай) - freeze (завмри). Кожен із варіантів - це «комплект» певних емоцій/відчуттів та фізичного стану, необхідного для дії.

Фізичні ознаки F3-реакції усім нам відомі. Зокрема:

  • дихання й серцебиття частішають, а долоні й стопи холонуть - серце посилено подає кров та кисень у великі м'язи;
  • зіниці розширюються - зір стає гострішим;
  • може відчуватися легке тремтіння в усьому тілі.

Усе це відбувається в організмі автоматично, щоб тимчасово забезпечити людину достатньою силою, витривалістю й контролем над м'язами, зменшити больові відчуття тощо.

Щодо емоцій, то нескладно зіставити кожну з реакцій із певним психологічним станом:

  • бийся - лють, обурення, гнів. Усе це потрібно, аби можна було битися з ворогом із подесятереною силою, не відчуваючи втоми й болю;
  • тікай - паніка, страх. Якщо подолати небезпеку силою неможливо, треба чимдуж бігти від неї;
  • завмри - жах, безпорадність. Загроза здається надто могутньою, битися або тікати марно, залишається «затиснути» своє тіло, зробитися маленьким, нерухомим, непомітним.

Людина, яка евакуювалася з бомбардованого міста, сидить біля вікна й краєм вуха чує, як у небі пролітає літак. Виникає гострий острах, тіло мимоволі кидається подалі від вікна, у коридор. Це робота нижнього мозку: у разі небезпеки він миттєво мобілізує організм, щоб без заминки втекти від загрози. І лише за кілька секунд людина пригадує - вона в безпеці, це звичайний цивільний авіарейс. Це із запізненням увімкнувся неокортекс* (далі - верхній мозок) і проаналізував: небезпеки немає й не було. Утім серце ще деякий час калатає, руки й ноги почуваються холодними та спітнілими, а перед очима плавають плями: організму потрібен час, аби нейтралізувати F3-реакцію.

* Неокортекс (із лат. «нова кора») - найновіші із погляду еволюції області людського мозку. Саме вони дають змогу, зокрема, призупиняти автоматичні реакції, оцінювати цілісну картину.

Отже, F3-система конче необхідна людині для захисту від справжньої короткотривалої загрози або небезпеки. Але ми зараз перебуваємо у цьому стані вже довго й безперервно. Невідомо, коли ми зможемо відновити відчуття контролю над власним життям. Тож нижній мозок установлюєпідвищений рівень тривожності, підозрілості, ворожості до оточення. Він може побачити загрозу й «запустити» F3-реакцію в будь-якій ситуації.

Якби мама з наведеного раніше прикладу була б у доброму гуморі, сита й виспана - їй вистачило б терплячості й любові, щоб впоратися з вередуванням дитини. Але на тлі перевтоми сприйняла його як небезпеку й втратила контроль. Звідси - реакція «бийся», що втілилася в миттєвому обуренні, крику, різких і болісних для дитини рухах.

Відчуйте бурю завчасно

Люди мають не лише нижній/автоматичний, а й верхній/розсудливий мозок. А значить, ми можемо пригальмовувати й нейтралізовувати бурхливі емоції до того, як вони зашкодять нам чи іншим людям.

Найперша й найголовніша установка - співчувати собі, намагатися зберегти себе психологічно цілісним. Зауважте: не жаліти, не ставитися до себе, як до бідосі. А співчувати - тобто визнавати: «Мені зараз важко, я втрачаю багато психологічного ресурсу». А це значить - ліпше уникнути емоційної бурі, що насувається. Цей намір працюватиме ефективніше, якщо тримати його в голові у фоновому режимі: «Я хочу зберегти внутрішній баланс. Я помічаю, коли мене затоплюють бурхливі емоції». Простежте, що відбувається у вашому тілі. Стискається горло, напружуються плечі й обличчя - значить, запускається F3-реакція.

Відтак бурхливу емоцію потрібно правильно опрацювати. Насамперед - дозвольте собі пропустити її крізь себе. Якщо «ковтати» неприємні відчуття й заштовхувати усередину -вони там накопичаться й за деякий час вибухнуть. Оптимальний варіант - спрямувати увагу в інше річище й дати організму змогу за допомогою власних ресурсів привести себе до ладу.

Зосередьтеся на тілесних відчуттях

Учені наполягають: людський мозок не здатний до мультизадачності. Тобто людина не може виконувати декілька справ одночасно й однаково ефективно. Мозок людини може фокусуватися лише на чомусь одному в один момент часу. Якщо справ більше, то мозок швидко «скаче» між ними, як білка, й витрачає на це купу додаткової енергії.

Саме ця нездатність до мультизадачності й стане нам у пригоді: коли накриває бурхлива емоція, слід «відволікти» мозок і перефокусувати увагу. А оскільки F3-реакції захоплюють насамперед тіло, то найліпше зосередитися на фізичному стані. А саме - на диханні й на стопах.

Під впливом гніву, страху тощо будь-яка свідома дія перестає бути простою. Адже нижній мозок блокує розумні думки й помірковані рішення. Ми в прямому сенсі «виходимо із себе», втрачаємо контакт із тілом. Щоб дати свідомості змогу пробитися крізь цей блок, маємо обрати фрази-маячки, що «засвітяться» у пам'яті крізь бурхливу емоцію й нагадають, на що треба звернути увагу.

Дихання

Спостереження за диханням - одна з основних практик у багатьох системах саморегуляції й оздоровлення, як-от йога, цигун тощо. Не потрібно нічого спеціально робити - поглиблювати чи уповільнювати вдихи-видихи, рахувати їх тощо. Лише спостерігайте за диханням, і воно нормалізується само.

Оберіть фразу-маячок, яка допоможе вам сфокусуватися, наприклад: «Як я дихаю?», «Я відчуваю свій подих» тощо. Промовте її подумки, а ліпше - уголос, і ви мимоволі зробите принаймні один спокійний вдих, а потім видих. Цієї простої кількасекундної дії вже достатньо, щоб пригальмувати автоматичну реакцію.

Стопи

Сфокусуйте увагу на власній фізичній опорі - стопах. Неважливо, стоїте ви в цей момент чи сидите. Так само промовте фразу-маячок: «Де мої стопи?», «Я відчуваю стопи» тощо, - і спрямуйте увагу неодмінно на обидві стопи. Усвідомте, що повними стопами спираєтеся на підлогу чи землю, і зосередьтеся на цьому відчутті заземлення на декілька секунд. Перевірте - у мозку не залишиться зайвої енергії на бурхливу емоцію, вся увага піде на відновлення опори. Найімовірніше, ви також із подивом відчуєте, як сама собою випрямляється спина й розслаблюються плечі, як стає спокійніше ззовні й усередині.

Спостерігайте за емоцією

Якщо після практики із подихом і стопами ви маєте ще принаймні хвилину - приділіть увагу й самій бурхливій емоції. Запитайте себе: «Що я відчуваю?». Упізнайте емоцію, назвіть її, чесно визнайте її право на існування - і зупиніться на цьому. Не створюйте для емоції «сюжетної лінії», не переходьте до думок на кшталт: «За що мені ця напасть?», «Я ж усе роблю правильно, чому на мене таке звалилося?», «Це ж вона (він, вони) у всьому винна!» тощо. Не оцінюйте відчуття, не намагайтеся начіпити на нього ярлик «поганого» або «хорошого». Залишайтеся на позиції спостерігача: «Так, я відчуваю гнів, страх, безпорадність тощо». І повертайтеся увагою до подиху і стоп, щоб закріпити відчуття рівноваги.

Будь-яка автоматична емоційна реакція триває щонайдовше 90 секунд. Усього-навсього півтори хвилини потрібно, аби «підкоркова рептилія» повністю звільнила дорогу для розсудливого верхнього мозку. Відтак емоція вичерпується! Утім, якщо людина сама розкручує й розігріває її своїми думками, то неодмінно опиняється в емоційному вирі - й звідти вибратися вже набагато складніше. Як влучно зауважила буддійська монахиня й письменниця Пема Чодрон (Pema Chödrön) у книжці «Мистецтво жити в епоху невизначеності та змін»: «Те, що має тривати півтори хвилини, іноді розтягується на десять-двадцять років».

Практикуйте в спокої

Наш мозок доволі лінивий. Він запам'ятовує та автоматизує лише те, що ми регулярно повторюємо. Тож, щоб перетворити саморегуляцію на звичку, декілька разів на день згадуйте про фрази-маячки - під час хатньої роботи, поїздки в транспорті тощо.

Час від часу запитуйте себе: «Як я дихаю?» - тіло мимоволі зробить спокійний вдих і видих. «Де мої стопи? Чи відчуваю я опору?» - хребет випрямиться, грудна клітина розправиться, маківка спрямує себе вгору. «Чи мені зручно?» - тіло прийме зручнішу, розслабленішу позу. У такий спосіб ви навчитеся систематично звертати увагу на стан власного тіла.

Ми часто перебуваємо в незручних, напружених позах і не помічаємо цього. Надто - зараз, коли не просто відчуваємо, а напевно знаємо: загроза може прийти звідусіль. Утім, завдяки рутинному самоспостереженню ми поступово можемо навчитися дозволяти собі все більше зручності й комфорту - настільки, наскільки можемо в нашій сьогоднішній ситуації.

Наталія Вишинська
редактор журналу «Музичний керівник», канд. мистецтвознавства, Київ

Шумовий оркестр — найдоступніша форма музикування в дитячому садку 

Шейкер

Шумовий оркестр - найдоступніша форма музикування в дитячому садку. Для музикування пропонуємо малюкам кольорові шейкери.

Це найпростіший музичний інструмент. Зовні він нагадує міні-контейнер, частково заповнений дрібними сипучими матеріалами.

Спосіб гри: звуки видобувають, струшуючи його.

Найбільше підходить шейкер у формі яйця. Є кілька причин такого твердження. 

 Приємне звучання

Для розвитку слухового, зорового й тактильного сприймання дітей від народження й у перші роки життя застосовують брязкальце. Його звук не надто гучний і різкий, щоб не налякати. Шейкер чимось нагадує звичне брязкальце. Тому під час гри на ньому маленький музикант почуватиметься у своїй стихії - не відволікатиметься на сам інструмент, а більше зосередиться на рухах, які потрібно повторювати за дорослим.

 Корисна позиція під час гри

У результаті дій із шейкером розвивається гнучкість і координація пальців, дрібна моторика. Надалі дитині легше тримати олівець, писати, малювати та ліпити. Цей процес тісно пов'язаний і з розвитком мовлення дитини.

Проста дезінфекція

Пластмасову гладку поверхню шейкера легко мити, витирати вологими серветками - він «не боїться» води.

Захопливі кольори

Завдяки різноколірній палітрі шейкерів процес гри стає захопливішим. Розміщуйте дітей в оркестрі за кольорами інструментів. 

Музично-дидактичні ігри з шейкером

Каштанчики

МЕТА:

  • вдосконалювати відчуття ритму;
  • виховувати уважність;
  • розвивати реакцію.

Підемо у парк гуляти, (крокують на місці, в руках тримають шейкери)
Шурх-шурх, шурх-шурх, (піднімають руки, ритмічно струшуючи шейкери на кожні два слова)
Та дерева розглядати,
Ах-ух, ах-ух. (хитають головою на кожне слово)
Ось щось стукає об брук - (сідають на коліна)
Тук-тук, тук-тук. (стукають шейкерами об підлогу на кожне слово одночасно обома руками)
Чийсь веселий перестук:
Тук-тук, тук-тук. (стукають шейкерами по два слова кожною рукою)
Це каштани-музиканти (встають і роблять різкі рухи шейкерами на кожен склад

Демонструють нам таланти. (легко та швидко струшують обома шейкерами)

«Шейкер, друже, передай»

МЕТА:

  • формувати навички гри на шейкері двома прийомами - хитати та струшувати;
  • виховувати комунікативні якості;
  • розвивати відчуття ритму.

Діти стають кружка. Одна дитина тримає шейкер, інші промовляють слова.

Шейкер, друже, похитай, (дитина починає хитати шейкер на кожну чверть)
В колі нашому заграй.
А ми разом порахуєм,
Тобі оплески даруєм.
Раз, два, три, чотири, п'ять - (дитина різко струшує шейкер, інші плескають у долоні)
Треба шейкер передать. (передає інструмент сусідові)
Раз, два, три, чотири, п'ять - (наступний гравець різко струшує шейкер)
Знову починай хитать. 

Скарбниця досвіду журналу «Музичний керівник»№7липень 2019 року. Автор Катерина Павловська


«Взаємозв'язок дошкільного закладу і родинного виховання у розвитку музичних здібностей особистості дитини дошкільного віку»


Сім'я є найважливішим середовищем формування та розвитку особистості: тут дитина народжується, зростає, пізнає світ, соціалізується. Саме в родині розвиваються її почуття, закладаються моральні цінності, формується фізичне та психічне здоров'я. 

Мистецтво, художня культура в її найкращих зразках допомагають встановити надійні емоційні контакти між поколіннями. Спільні захоплення батьків і дітей можуть мати характер ігрової, пізнавальної чи трудової діяльності. 

Ефективним засобом покращення взаєморозуміння та взаємопідтримки, спрямованих на створення сприятливих умов для виховання дошкільнят, виступають спільні заходи дошкільного закладу та родин вихованців, що мають на меті зміцнити сім'ю, урізноманітнити її життя, зменшити дефіцит соціальних зв'язків та спілкування дорослих з дітьми в сім'ї та поза нею. 

Музика  є ефективним засобом стимулювання соціального розвитку. Так, група дітей може спільно занурюватись у музику - пісні, танці - й чудово проводити разом час, не чекаючи, коли буде змога скористатися дефіцитним обладнанням. Дошкільнята співатимуть діалогічні пісні й при цьому вправлятимуться в черговості, очікуючи звертання до себе. Існує чимало пісенних варіантів, у яких кожну дитину запитують її ім'я, і вона має співом відповісти: «Ось я...» або проспівати інші слова, додаючи до них своє ім'я. Часом діти соромляться говорити на групових заняттях, однак охочіше приєднуються до інших у пісні чи таночку. В багатьох випадках вони супроводжують свій спів активними жестами. Такі групові пісні, коли всі діти співають разом, сприяють залученню тих, хто в іншому разі залишався осторонь. 

Практика нашої роботи з дошкільниками засвідчує те, що заняття музикою стимулюють розвиток їхнього мовлення. Будь - яке розмовне мовлення є ритмічним, мелодійним, і малята залюбки «граються» з словами. Вихователі використовують природні ігри, щоб привернути увагу дітей до звучання мови. Скажімо, допомагають їм вивчити імена однолітків, відбиваючи в долоні ритм, під який повторюються ці імена і який водночас становить основу танцю. Музика сприяє також збагаченню мовлення, запам'ятовуванню, оскільки дитина може запам'ятати фрази з пісні, складніші за природні, і згодом ужити їх у розмові. Є чимало пісень з описом та переліком різних речей, які ознайомлюють дітей з новими словами, а отже, збагачують їхній словник. Взірцем прояву творчості є складання дитиною власних пісень, коли вона використовує відомі або вигадані мелодії, щоб розповісти свої історії чи висловити особисті почуття. Взаємозв'язок між усіма аспектами впливу музики на дітей відбувається у різних видах і формах музичної діяльності. Емоційний відгук і розвинутий музичний слух дають змогу відгукнутися на добрі почуття і вчинки, активізують розумову діяльність і, постійно вдосконалюючи рухи, розвивають фізично. 

Дошкільні роки - це час найбільшого нагромадження музичних вражень, інтенсивного розвитку музичного сприйняття. Дитина ознайомлюється зі світом музики, охоче долучається до музичної діяльності, їй цікаві заняття, пов'язані з музикою (співи, танці, ігри). Успіх музичного виховання, здійснюваного в дошкільному закладі, чимало залежить від того, як організоване виховання в родині. Саме в сім'ї, у її традиціях криються джерела музичного обдарування дитини - вони ще не прокинулись, але чекають відчутного і своєчасного дотику до них. Саме в сім'ї завершується процес закріплення набутого дитиною в дошкільному закладі. Це означає, що за формування дитячого художнього смаку, музичних навичок, як і за формування особистості дитини, відповідальні вихователь, музичний керівник та особливо батьки.

Прилучення до музики у нас в садочку розпочинається з раннього віку та поступово вводить дитину в світ музичної культури. Музична практика дитини виявляється через сприймання музики, виконавство та музично- освітню діяльність.

У процесі музичного виховання діти ознайомлюються з різноманітними музичними творами, набувають певних знань, умінь та навичок зі слухання музики, співів, музично-ритмічних рухів. У дітей виховується любов до музики, формуються музичні здібності, оцінне ставлення до музичних творів. Тож, діти , які йдуть до школи вже вміють слухати музику, визначати емоції і почуття, що їх вона передає; мають елементарні уявлення про інструментальні та вокальні твори, їх виконання; впізнають окремі твори з класичної і народної спадщини (вітчизняної та світової); проявляють інтерес до різних видів музики, можуть назвати прізвища окремих композиторів; розрізнюють та обґрунтовують своєрідність музичних жанрів (пісні, танцю, маршу), можуть їх порівняти. Діти навчаються втілювати у співах, рухах, музикуванні характер музики. Вони вже вміють співвіднести власне виконання з виконанням інших дітей, творчо сприймають музичний образ, можуть дати творові цілісну характеристику, розрізнюють властивості звуку, засоби виразності (темп, висоту, динаміку); рухатися у такт музики, використовують виразні рухи, міміку, жести, пози, які відповідають мелодії. Діти старшої групи володіють навичками гри на дитячих музичних інструментах, уміють обирати музичний інструмент для певного ігрового сюжету; виражають рухами емоційний стан, зміст танцю, володіють елементарною танцювальною технікою. Також мають досвід музичної імітації, вміють пісенно-пластично оформити гру; роблять спроби творити музику, дістають задоволення від самовираження в діях під музику.

Незалежно від природних даних, на музичних заняттях розвивається музичність у всіх дітей, які відвідують садочок. Кожній дитині приділяється належна увага, враховуються її індивідуальні особливості характеру, можливості та бажання. Для того, щоб заохотити до музичної діяльності всіх дітей, добираються різні завдання, прийоми, ролі у святах та розвагах.

В музичний репертуар включаються класична музика різних епох та стилів, фольклор, сучасна музика.

На музичних заняттях створюються умови, за яких кожна дитина охоче долучатиметься до всіх видів музичної діяльності, братиме в них активну участь, намагатиметься імпровізувати , виявляти творчість.

Музичні заняття у дошкільному закладі завжди були і залишаються найулюбленішими для малюків. На них дошкільники танцюють, співають, граються, вчаться слухати і розуміти музику, грають на дитячих музичних інструментах, відчувають себе маленькими артистами. За невеликий проміжок часу (15 - 30 хвилин, відповідно до віку дітей) діти змінюють декілька видів музичної діяльності: слухання музики, співи, музично-ритмічні рухи, гра на музичних інструментах, танцювальна та пісенна творчість.

Прилучайте малюка до музики, використовуючи її загально- розвивальні можливості. Це може зробити і людина без музичної освіти.

Найперша порада батькам: співайте! Якщо ви соромитеся свого співу, робіть це, коли ви наодинці з малюком (діти - поблажливі й вдячні слухачі). Співайте немовляті із самого його народження. Що співати? Краще - дитячі пісеньки, традиційний репертуар яких дуже багатий. Якщо ви не пам'ятаєте жодної пісні, знайдіть касету або компакт - диск і слухайте їх доти, поки не запам'ятаєте слова. Як співати? Виберіть пісню, яка вам найбільше до вподоби, і співайте її дитині на сон прийдешній з словами і без слів. Не забувайте, що слова - лише доповнення до музики.

Ксилофон. Купіть правильно настроєний ксилофон. Чому саме ксилофон? Тому що це єдиний інструмент, водночас і мелодійний, і ударний, який не розладнується з часом. Грайте на ньому музичну фразу за фразою, але не співайте. Потім зіграйте першу фразу й проспівайте її, називаючи відповідні ноти, наприклад «до», «ре», «мі», «до» або в іншій послідовності. Якщо відчуваєте, що фальшуєте, то не треба співати, краще говоріть. Грайте не окремі звуки, які, по суті, еквівалентні окремим літерам, а короткі музичні фрази, що є своєрідними музичними словами. Можна програти малюкові гаму, послідовно вдаряючи по клавішах в нижньому ряді; акорд - послідовність через одну клавішу нижнього ряду; хроматичну гамму, озвучуючи по черзі всі клавіші нижнього та верхнього рядів та інші варіанти послідовностей. Головне, щоб це був не окремий звук, а їх певне сполучення, послідовність.

Записи. Давайте дітям можливість слухати музику. Добре було б придбати для цього аудіо пристрій. Записуйте різну музику, привчаючи вуха малюків до різних жанрів класичної музики різних періодів, джазу, популярних естрадних пісень, народної музики, звучання простих і складних, симфонічних, народних і сучасних електронних музичних інструментів.

Використовуйте різні види сприймання музики на слух. Розрізняють три виді музичного сприймання: пасивне, коли дитина чує звук радіо, але зайнята іншим; частково активне - малюк слухає і водночас думає про щось своє: музика в цьому разі є для нього джерелом емоційного стану, натхнення; і, нарешті, активне, коли дитина намагається виконувати ту чи іншу пісеньку, співає уривки з неї, помічає, коли співають неправильно. Зрозуміло, саме останній вид сприймання музики слід розвивати, оскільки ніякий інструмент не замінить дитині переживання безпосередньої участі в творенні музичних звуків за допомогою власного голосу, власних відчуттів.

Дитина починає співати. Не хвилюйтеся, якщо цей момент буде дещо відстрочений. Малюк має багато разів почути ту саму пісеньку (якщо можливо, у вокальному та інструментальному варіантах), перш ніж сам її заспіває. Важливо, щоб у його пам'яті відклалося правильне звучання, інакше він не відчує відмінності між правильним варіантом та своїм власним невпевненим, з багатьма помилками виконанням. Не примушуйте дитину співати. І водночас підтримайте її, коли вона сама почне співати, заохочуйте її.

Імпровізація. Звичку до імпровізації доцільно виробляти змалечку. Не обмежуйтеся виконанням пісень, придумуйте музичні фрази, музичні інтонації самі. Не треба бути композитором, щоб скласти якийсь простий мотив. Спробуйте проспівати те, що ви мали сказати дитині. Вона буде у захваті; крім того, ви подасте чудовий приклад. Похваліть дитину, яка відповість вам так само. Самі складайте й римуйте слова, добирайте до них різноманітні виразні музичні інтонації. Через якийсь час дитина вибере те, що їй захочеться повторити за вами.

Голосові вправи. Зобразіть звук сирени, тобто на одному диханні спустіться до нижньої межі вашого діапазону, потім підніміться до верхньої. Запропонуйте дитині керувати вами: коли вона піднімає руку, ви підвищуєте висоту звука, а коли опускає - знижуєте. Гра дуже подобається малятам. Потім поміняйтеся ролями: малюк зображає сирену, а ви керуєте ним. Імітуйте сирену пожежників, заводський гудок, сирену поліцейської машини тощо. Зрештою, звук сирени можна придумати самостійно.

Домашній театр. Читайте й розігруйте казки за ролями. Хай дитина озвучує різних персонажів і голосом передає їхній характер: комарик говорить тонюсіньким голоском, Баба Яга - грубим і низьким, лисичка промовляє ласкаво, розтягуючи голосні тощо.

Не розбуди ляльку. Покладіть ляльку в ліжечко, скажіть малюку, що вона втомилася й заснула, а вам треба прибрати іграшки, але дуже тихо, щоб не розбудити ляльку. Попросіть дитину все робити й розмовляти тихо, але не пошепки.

Голоси різного тембру. Поговоріть з дитиною на цю тему. Коли звучить по радіо пісня, запитайте, що вона думає про голос співака, чи подобається, чи схожий цей голос на ваш, у чому відмінність тощо. Порівнюйте голоси різних співаків. Хай дитина знає про різні тембри голосу й відчуває їх. Коментуйте відповіді малюка і відзначайте правильні. Важливо, щоб дитина знала: їй щось вдається і ви це помічаєте.

Терпіння і удачі Вам у музичних заняттях зі своїми дітьми!


«Дитина та музика»

Музика для дитини-світ радісних переживань. Щоб відкрити для неї двері у цей світ, треба розвивати у неї здібності і перш за все музичний слух і емоційний відгук.

            Музика, як і художнє слово чи картина, повинна стати для дітей способом вираження почутів, настрія, ідей. Слухання музики розвиває інтерес до неї, любов,розширює кругозор, підвищує музичне сприйняття. Музика для слухання буває вокального і інструментального. Це можуть бути пісні виконані батьками, чи музичнітвори у грамзапису, аудіо та відео записи. Для кращого запам"ятовування пісні, чи музичного твору,можна асоцціювати його з тим, що бачить дитина навкруг себе. Намалювати те, про що вона чула. Дуже гарно запам"ятовують діти пісні з мультфільмів, тому, що вони сприймають пісню образно, відносно того чи іншого героя. Батьки повинні вчити дитину любити пісню, насамперед народну пісню, тому що народна пісня має художньо-виховну цінність.

Для розвитки ритмічного сприйняття треба користуватись музичними інструментами. Але в домашніх умовах це можуть бути такі предмети: ложки, палички, камінці, капронові пляшечки чи коробочки, які наповнюють крупою, горохом, квасолею. І граючи на такому інструменті,дитина покращує виконання пісні,і одержує велике задоволення.

Для розвитку танцювальних навичок потрібно якомога більше розвивати у дитини потребу в рухах. Давати можливість розвивати танцювальну творчість, щоб дитина одержувала максимум задоволення.

Якщо музика визиватиме у вашої дитини позитивні емоції, вона сприйматиме навколишній світ гармонійно і оптимально.

Як виховати індивідуальність: рекомендації для батьків та педагогів

Заохочуйте дитину самостійно продукувати думки та ідеї:

- не нав'язуйте дитині готове ставлення до будь-чого, не просіть повто-рювати думки, висловлені іншими;

- схвально сприймайте ідеї дитини, навіть якщо вони здаються вам див-ними;

- поважайте допитливість дитини, намагайтеся завжди відповідати на запитання. При цьому заохочуйте дитину розмірковувати над запитаннями разом, шукати різні (навіть суперечливі) варіанти відповідей;

- поважайте ставлення дитини до певної проблеми, навіть якщо воно, на вашу думку, є неправильним чи навіть безглуздим. 

Підтримуйте схильність дитини самостійно творчо діяти:

- створіть затишне й безпечне місце для її творчих пошуків, до якого

буде змога повертатися, щоб проекспериментувати з фарбами, папером,

клаптиками тканини, пластиліном, музичними інструментами тощо;

- допомагайте дитині, лише якщо вона просить про це або якщо ви впевнені за виглядом дитини, що вона потребує допомоги. Завжди вислов-

люйте підтримку та виявляйте співчуття до невдач;

- не глузуйте з образів, створених дитиною - це може викликати образу й подальше небажання самостійно щось виконувати, експериментувати, шукати вихід зі складних ситуацій;

- давайте дитині можливість побути наодинці, дозволяйте, якщо вона того хоче, вільно займатися своїми справами. Надлишок опіки може пригальмувати самостійну діяльність дитини та прояви творчості. Допомогу дорослих дитина може сприйняти як «порушення кордонів» - у такому разі енергія дитини йтиме на психологічний захист, а не на творчість.

Творіть разом із дитиною:

- станьте для дитини колегою з творчості, «рядовим» учасником творчого процесу - створюйте образи, обігруйте їх, обговорюйте разом результати;

- не нав'язуйте дітям «програми» створення образів, манеру зображення тощо, навпаки - намагайтеся зрозуміти логіку уяви дитини;

- підтримуйте позитивний емоційний тон у себе і в дитини під час творчої роботи, намагайтеся зберегти дружню інтонацію голосу, висловлюйте радість, віру в сили та можливості дитини

Плекайте позитивне самовідчуття дитини:

- вводьте в діяльність дитини вправи на розвиток її психологічної культури - спілкування, самопізнання, саморегуляції. Це допоможе дитині

- задовольнити базові потреби людини - у відчутті безпеки, любові, поваги до себе. Пам'ятайте: дитина, енергія якої «скута» через незадоволення основних потреб, найменше здатна досягти висот саморозвитку;

- надавайте дитині якнайбільше можливостей для конструктивної творчості, аби щільніше «закрити» клапани потенціальної деструктивної

поведінки - адже дитина, позбавлена позитивного творчого виходу, може спрямувати свою енергію у небажаному напрямі;

- не застосовуйте до творчих робіт та висловлювань дитини чітку, негнучку систему оцінок, уникайте несхвальних оцінок;

- ніколи не порівнюйте творчі роботи чи дії дитини та інших. Якщо порівнювати, то лише роботи, виконані дитиною раніше - і зараз, аби

підкреслити прогрес, досягнення дитини.

Урізноманітнюйте діяльність дитини:

- організовуйте інтегровані заняття, аби уникнути одноманітності створюваних дитиною образів, інтелектуальної перевтоми та перенапруження;

- використовуйте завдання, вправи та ігри, сповнені різноманітного змісту, як-от слова, рухи, звуки; зорові, смакові, тактильні відчуття тощо;

- заохочуйте дітей спонтанно, вільно проявляти творчість під час будьякої діяльності - пропонуйте виконувати малюнки, створювати словесні та звукові образи, незвичайно використовувати предмети, вигадувати цікаві рухи тощо.

Шановні батьки та педагоги!
Найголовніше - умійте бачити в дитині неповторну індивідуальність з усім розмаїттям
якостей і властивостей. Саме на цій основі моделюйте стратегію виховання.


«Музичне виховання в сім’ї»

Навчаючи дитину музиці, батьки ставлять різні цілі і завдання. Це залежить від їх ставлення до музики і музичних професій. Однак основними завданнями музичного виховання дітей в сім'ї можна назвати ті ж, що і в дошкільному закладі, а саме:

• Збагатити духовний світ дитини музичними враженнями, викликати інтерес до музики, передати традиції свого народу, сформувати основи музичної культури;
• Розвивати музичні і творчі здібності в процесі різних видів діяльності (сприйняття, виконавство, творчість, музично - освітня діяльність);
• Сприяти загальному розвитку дітей засобами музики.
• Якщо дитина музично обдарована, то вже в дошкільному віці необхідно закласти основи для майбутнього професійного навчання.

Всі ці завдання вирішуються в конкретній діяльності. Якщо батьки розуміють важливість музичного виховання, вони прагнуть навчати дітей у сім'ї, музичних гуртках, студіях, музичних школах, відвідують з ними концерти, музичні вистави, намагаються збагатити різнобічними музичними враженнями, розширюють їх музичний досвід.
Вибір музичних творів, які дитина слухає вдома, залежить від музичного смаку і музичного досвіду сім'ї, її загальнокультурного рівня. Для розвитку музичних здібностей дітей, формування основ музичної культури необхідно використовувати народну та класичну музику. Лише на шедеврах можна виховувати смак маленьких слухачів. Діти повинні знати народну музику, яка тісно пов'язана з мовою, естетичними і народними традиціями, звичаями, духовною культурою народу.
Якщо дитина чує народні мелодії з раннього дитинства, вона, природно, «переймається» народно-пісенними інтонаціями. Вони стають їй звичними, рідними. Дитині важливо відчути і красу класичної музики, накопичити досвід її сприйняття, розрізнити зміну настроїв, прислухатися до звучання різних музичних інструментів, навчитися сприймати і старовинну, і сучасну музику, як «дорослу», так і написану спеціально для дітей.
Для слухання слід відбирати твори, в яких виражені почуття, доступні для дитячого сприйняття. Це повинні бути невеликі або фрагменти з яскравою мелодією, що запам'ятовується ритмом, барвистою гармонізацією, оркестровкою. Музичне виховання в домашніх умовах проходить індивідуально. Дитина повинна відчувати себе захищеною, коханою, перебувати в позитивному настрої.

Музика очима вашого мозку

© 2019 Музична веселка. Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати